Bekken Klachten

Bekkenklachten komen bij veel mensen voor en kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben.

Banden van de voorzijde van het bekken

Banden van de achterzijde van het bekken

De klachten kunnen komen uit gewrichten, banden, spieren en interne organen. De gewrichten horen goed te bewegen, de banden niet te ruim of te krap zijn, de spieren sterk, soepel, goed gecoördineerd en fit en de interne organen horen gezond te zijn.

 

Symptomen van bekkenklachten zijn onder andere pijn en stijfheid in lage rug of soms bovenrug, heiligbeen, stuitje, lies, os pubis,  uitstraling in boven en onderbeen, (pijnlijke) spierspanning in 1 of beide benen. Mensen klagen vaak over moeite met tillen, (lang) zitten, opstaan, lopen, traplopen, bukken, (lang) staan. In veel gevallen verminderen de klachten met tijd, therapie en oefenen.

Typerend pijnpatroon van de kleine bilspier, vaak te zien bij bekkenklachten.

Pijn in bekkengebied vanuit de rug

Bilspieren veroorzaken pijn van heiligbeen en stuitje

 

 

Acute bekkenklachten kunnen ontstaan na vertillen of verstappen. Heel bekend is een treetje van de trap missen of in een kuil stappen. Hierdoor komt een plotselinge kracht op het bekken, waardoor een bekkenhelft kan verschuiven ten opzichte van het heiligbeen. Dit wordt dan een SI-blokkade of bekkenverwringing genoemd. Een verandering in stand en beweging van het bekkengewricht kan ook aan de voorzijde optreden.

Symfyse / schaambeen pijn

Het gewricht waar de schaambenen bij elkaar komen heet de symfysis pubis. Er kan een verandering optreden in de stand van de schaambenen ten op opzichte van elkaar. In zeldzame gevallen kan ook een verandering in de stand van het stuitje optreden. Een blokkade in SI of symfyse gewrichten gaat meestal samen met een blokkade van gewrichtjes laag in de rug. Deze blokkades kunnen met technieken uit de Orthopedisch Manuele Therapie erg snel opgelost worden.

 

Langdurige of chronische bekkenklachten komen voor bij een grote groep mensen. Bij een klein deel hiervan nemen de klachten met de jaren toe, worden klachten sterker of breidt het klachtengebied zich uit. Wanneer het probleem niet opgelost wordt, gaan de spieren om de blokkade heen steeds meer aanspannen. De spieren gaan proberen om je zo goed mogelijk te laten bewegen terwijl de bekkengewrichten vast zitten. Op den duur geeft dit verkrampingen of triggerpoints in de spieren van bekkenbodem, lage rug, bil en heup. Zo breidt het probleem zich steeds verder uit. Mijn ervaring is dat mensen met langdurige bekkenklachten vaak bij zeer veel therapeuten en artsen geweest zijn. Ze zijn soms gefrustreerd en hebben (een deel) van hun hoop opgegeven. Om iemand met langdurige klachten goed te behandelen is veel kennis en kunde van de therapeut nodig en veel inzet en geduld van de klant.

 

Bekkenverandering tijdens zwangerschap. Hierbij spelen 2  belangrijke processen een rol. Nummer 1 is het toenemen van het buikvolume, waardoor de buikspieren uitgerekt worden.

Buikspieren rekken uit en houding verandert

Hierdoor kunnen de buikspieren hun functie in het stabiliseren van het bekken niet meer vervullen. De buik, rug, bil, bekkenbodem en heupspieren stabiliseren het bekken op de benen en houden het bekken bij elkaar gedrukt. Het bekken wordt door het uitrekken van de buikspieren en de interne druk van de groter wordende baarmoeder uit elkaar gedrukt.

Het 2e proces gebeurt door het hormoon relaxine dat tijdens de zwangerschap geproduceerd wordt. Dit hormoon bereidt het vrouwelijke bekken voor op de baring. De sterke stugge banden die samen met de spieren het bekken bij elkaar houden, worden onder invloed van relaxine zacht en elastisch. Bij de bevalling is er een grotere opening van het bekken nodig, waardoor baby naar buiten kan komen. Relaxine maakt al het  bindweefsel in het lichaam zacht en elastisch. Ook de kapsels van de andere gewrichten, de tussenwervelschijven, de spieren en de huid worden flexibeler.

Bij veel vrouwen vindt het lichaam een balans om hiermee om te gaan. Bij een deel raken spieren en gewrichten uit evenwicht en kan een bekkeninstabiliteit ontstaan. Oefening van spierkracht en coördinatie, leren om het lichaam meer te steunen, rekken van spieren en gewrichten helpt om het evenwicht te herstellen. Mobilisatie van rug en bekken, drukpuntbehandeling of massage van huid en spieren helpen om goed door deze periode heen te komen.

 

Bekkeninstabiliteit na bevalling komt bij een deel van de vrouwen voor. Het kan direct na de bevalling aanwezig zijn of langzaam aan opkomen of versterken. Er wordt vanuit gegaan dat alle weefsels die uitgerekt zijn tijdens de zwangerschap, vanzelf weer terugkeren hun normale staat. Bij een klein deel van de vrouwen blijven huid, spieren en gewrichtskapsels klachten geven. Het kan zijn dat er een bekkenblokkade en of veranderingen in de spieren blijven bestaan. Soms blijft er overgevoeligheid in de hele regio om het bekken aanwezig. Dit is in de meeste gevallen op te lossen door training van specifieke bewegingen, manipulatie, bindweefselmassage en dry needling.

 

Een belangrijke spiergroep, de iliopsoas, loopt van de lage rug en het bekken naar de heup. Deze spier kan beïnvloed worden met rekoefeningen, maar dit is niet altijd genoeg. De spier is niet te behandelen met massage of druk en normale technieken van dry needling zijn te risicovol. Dry needling van de iliopsoas onder echografie is wel veilig en dit doe ik regelmatig.

 

 

 

 

 

 

Bekkenbodemklachten. De bekkenbodemspieren dragen en bewegen de organen in het bekken zoals baarmoeder, blaas, plasbuis en anus. Deze spieren kunnen te zwak, maar ook te gespannen zijn. De spieren, zenuwen of organen kunnen beïnvloed zijn door de bevalling. Hierdoor kunnen er verzakkingen van de organen optreden. Voorbeelden van bekkenbodemklachten zijn problemen met plassen of poepen, urineverlies, verandering van gevoelens bij seksualiteit.

Ik ben specialist op het gebied van houding, beweging en pijn rond het bekkengebied. Voor specifieke bekkenbodemklachten kunt u beter naar gynaecoloog en bekkentherapeut gaan. Soms behandel ik vrouwen met pijnklachten rond het bekken, die ook urineverlies bij hoesten, niezen, tillen of springen hebben. Door gerichte training van spieren van rug, benen, bekken en bekkenbodem komt er vaak verbetering van de controle van de blaas.